Friday, February 28, 2020

Layar takdir yang bergantung pada tiupan ketentuan Illahi

Siapa pemilik masa?
Allah.

Siapa pemilik takdir?
Allah.

Siapa pemilik Syurga dan Neraka?
Allah.

Kau percaya Allah Maha Mengetahui?
Ya

Kau percaya Allah Maha Menyayangi?
Sudah tentu.

Jadi, persoalanmu tentang takdir itu, sebenarnya apa yang kau risaukan?
...

Kau risau jika yang berlaku bukan kehendakmu?
Ya.

Tapi, kamu yakin kehendakmu benar?
Tidak.

Antara pilihan kamu dan pilihan Allah, mana yang lebih baik?
Pilihan Allah.

Kenapa?
Kerana Allah Maha Mengetahui dan Maha Menyayangi.

Jadi mengapa masih berkecamuk fikiranmu, masih bergelora hatimu?
Aku risau tentang masa depan. 
Aku sesal dengan yang telah lalu. 
Aku tidak berpuas hati dengan yang sekarang. 
Mungkin..aku belum sepenuhnya percaya dan berserah kepadaNya.
Moga Allah maafkan aku yang berani mempertahankan harapan, 
sedangkan pilihan itu mungkin saja salah.
Moga Allah memberi aku rasa berani, untuk melepaskan segalanya kepadaNya bersama usaha tawakal yang tak pernah lelah.

Cukuplah Allah sebagai pelindungku selama aku hidup didunia ini.
Kebahagiaan cuma di Syurga, moga kita semua dirahmati dengan nikmatNya.

No comments: