Wednesday, February 06, 2008

slm
Today i plan to kick back n relax...
after a long tiring week at the lab that is more taxing to the heart and mind than to the body..
ultimately: I'm exhausted.
I want to stop.
I want to go to the beach.
I want to sleep soundly without waking in the middle of the night worrying.
I want my life back!
Now in my mind i am seriously considering my plan to convert my MSc to PhD.
Is this the right thing to do?
Am I equipped to handle it?
Is this what I want?
I seriously don't know.
Now I am rushing for the deadline. Time never stop to let me catch up. Time flies and left me behind most of the time..

*************************************************************************************
Looking back at my friendster blog, i think it's time to republish an article again. I am republishing it here because the friendster blog doesn't have the archiving function and I am afraid it'll be lost in cyberspace abyss.
The following article I wrote when I was struggling to juggle my responsibilities in my entrepreneurs club, silat, study n final year project during my final year at Unimas. Even then time never seemed enough but i managed to go through it...somehow (how did i do it? can I do it again? hopefully). So this is a reminder for you and me, may we get something, anything, out of it.

*************************************************************************************

24/7 tak cukup..

assalamualaikum

lamanye tak tulis dlm blog nih, ye la dah thn 3 ni macam2 hal. nak kejar assignment lagi, test lagi, kuiz lagi, nak organize dinner biotech lagi, seminar lagi....hehe macam mengada plak kan? macam la orang lain tak banyak kerja.

ari tu pergi unit sukan unimas sebab urusan dinner n jumpa lah ngan en suhairi...pegi tu ngan azie. so azie pun mengadulah ngan en suhairi, kata azie dia macam tak cukup masa nak buat semua, seperti 24 jam sehari tu tak cukup untuk menyelesaikan masalah2 yang datang. tau tak en suhairi kata apa?

dia kata, "tu lah kamu, sibuk sangat dengan urusan dunia, tu yang rasa tak cukup masa. Cuba fikir balik, ada tak dalam sehari tu kamu peruntukkan masa walaupun seketika untuk berzikir pada Allah? seandainya kita kejar dunia, Allah akan bagi kamu dunia banyak2. hah, nah! Ambil semua! ambillah semua sampai kamu rasa masa itu tidak cukup. tu la, sibuk sangat dengan dunia. tapi ingat, jika kita ada peruntukkan masa untuk Allah, maka Allah akan melapangkan dada kita dan memberi kita kesempatan-kesempatan, sampai kita rasa yang walaupun terlalu banyak urusan pastinya akan selesai dengan izin Allah"

hehe...tu la dah kena sebijik, bukan azie je tapi lisa pun mengakulah yang memang terasa habis.

ye la kan, kan masa tu dari dulu lagi memang 24 jam? ok je untuk berlaku semua benda...matahari tetap naik pada waktunya, bulan pun tetap mengambang pada malamnya walaupun terpaksa round dunia ni setiap kali? kita ni tak perlu pun round dunia tapi dah mengada kata tak cukup masa, betapa agungnya kebesaran Allah, setiapnya berjalan pada paksinya tanpa sekali pun melanggar sunnatullah. soalnya sekarang, masa kita itu kita gunakan untuk apa?

sombongnya manusia ye...kita tak ada apa2 yang boleh dibanggakan. kita lah makhluk yang perlukan makanan, pakaian, kasih sayang. hakikatnya kita makhluk yang memerlukan, tapi kita minta macam2.

dulu lisa pernah terfikir, kenapa la orang minta supaya dipanjangkan umur...buat apa jadi tua kan? masa tu terasa macam roti expired atas para kat belakang kedai runcit sebab makcik tu terlupa nak buang,macam tu la lisa rasa agaknya bila dah tua...bila usia tua kan kita tak dapat beri sumbangan sepertimana org muda2, sebab kudrat yang dipinjamkan Allah dah ditarik balik.

so bukankah lebih baik kita berdoa untuk umur yang diberkati Allah? pendek atau panjang umur, jika diberkati pasti lebih baik. jika umur diberkati,umur kita ni akan digunakan untuk perkara2 yang benar2 bermakna, supaya kita boleh menunaikan tanggungjawab sebagai khalifahNya dimuka bumi ini insyaAllah.

kesimpulannya, andainya kita mengingati Allah, maka Allah pun tidak akan melupakan kita...yakin dengan itu k ;)

No comments: