Friday, October 21, 2011

Bilis vs paus

Rasanya aku kalau merajuk mesti retaliate dengan passive aggressive stance.
Aku jadi malas, jadi the Master Procrastinator.
Tapi sebab aku rasional, aku akan fikir tentang kesannya: semua ni akan berbalik pada aku juga.
It is me who will pay the price.
Macam buat salah, kalau tak tau hukum kita tak berdosa kan? Tapi aku tau. Jadi, pemberontakan merugikan ini lebih  menusuk. Aku rebellious yang bukan naif, I know full well what this would cost me.
Tapi bosan betul dengan keadaan sekarang.
Dinamik situasi aku sekarang memang penuh dengan emosi negatif.
Pastu jadi stress sebab semua yang aku lakukan adalah merugikan diri sendiri. Orang tu tak rugi apa pun.
Padahal dia salah. Patut dia pun rasa kesan kesalahan itu kan? Tapi tak.
Ikan bilis je rasa. Ikan paus apa kisah.
Ikan bilis mencuba macam nak mati, ikan paus hancurkan dalam sesaat.
Tiada maknanya usaha si bilis.
Ni lah rasanya bila ikan bilis tak puas hati dengan ikan paus.
Kan best kalau evolution berjalan dengan cepat sedikit?
Dah taknak jadi ikan bilis.
Boring betul.

No comments: