Wednesday, April 22, 2009

Malap

---Jiwang Alert!---

Kubiarkan cahaya bintang memilikimu
Kubiarkan angin yang pucat dan tak habis-habisnya
Gelisah, tiba-tiba menjelma isyarat, merebutmu …
Entah kapan kau bisa kutangkap

~Sapardi Djoko Damono

15 tahun adalah sela masa yang terlalu lama.
Pasti ada yang telah berubah, namun pasti ada juga yang masih kekal.
Menunggu dalam gelap, merenung cahaya yang kian malap dan mungkin hilang bila-bila masa.
Andai waktu itu datang sebelum aku mampu bergerak dan mencari cahaya lain, aku pasti rebah dalam kegelapan.
Sebenarnya aku sekarang tidak lagi mendambakan cahaya itu menjadi semakin terang. Aku berasa cukup dengan mengingat keindahan yang pernah suatu masa menjadi milikku, walaupun hanya dalam angan- angan.
Aku inginkan cahaya lain sekarang. Cahaya yang lain. Pasti tidak akan sama, namun itulah yang terbaik. Yang dahulu biarkan berlalu.
Aku sebenarnya tidak tahan dalam kegelapan. Ya Allah, berikanlah aku cahaya.

No comments: