Sunday, November 22, 2020

Tak apa lah

Rasa macam akan ditolak lagi. 
Atas alasan yang bukan dalam kemampuanku untuk mengubahnya. 
Banyak kali begini. 
Sesuatu mati tanpa sempat diberi nafas. 
Memanglah ada hikmah. 
Tapi... 
Hujung jari-jariku bagai tidak terasa lagi. 
Fikiran penuh dan kosong pada masa yang sama. 
Hati terasa lohong dan beku. 
Kaku. 
Hela nafas pendek-pendek.
Kecewa kepada diri dan hati: mengapa terlalu berharap.
.
.
.
Hmm 
Ok. 
Kalaupun harapan tidak salah, boleh tak jangan sedih sangat? 
Entahlah. Seberapa banyak "tidak" lagi? 
Harapan untuk berkeluarga, berkasih sayang... Itu fitrah yang masih tidak dapat aku diamkan. Sebenarnya risau juga jika aku berjaya diamkan, adakah hati telah bertukar menjadi batu. 
Mahu rela saja dengan jalan takdir ini, tapi tiada jalan lain...ini semua perlu dilalui demi merealisasikan impi, memenuhi harapan dan keinginan. 
Lalu untuk kesekian kalinya, "Tak apa lah" lalu meneruskan langkah. 
Kalau sudah Allah tentukan tiada, tidak jadi, malah terbakar menyala-nyala: Apa yang perlu dibuat olehku yang sudah dihujung harap, dihujung usaha? 
Aku percaya Allah Maha Baik, dan aku sebenarnya tidak risau. 
Cuma sedih saja. Dan letih. Serta bosan. 
"Tak apa lah" dan aku serahkan padaMu. Hidup mesti diteruskan. 
Aku sebenarnya tiada pilihan. 

No comments: