Wednesday, September 10, 2008

Sama tak serupa

Assalamualaikum
Hari ni dah 10 Ramadhan, tinggal 20 hr je lagi sebelum Ramadhan meninggalkn kita.
Moga2 Ramadhan kali ni bermanfaat :)
Semalam berbuka puasa dengan ayam tandoori n roti nan..hehe, teringin sungguh semalam. Memang best!
Plan asal ialah beli nasi kari, tapi tukar fikiran last minute.
Semalam hajat Lili nak makan tau fu fa kt pasar sec6 x tercapai, pakcik soya tu xde. Tapi, bertentangan dengan tempat pakcik soya tu ada gerai jual kuih yg goreng2 mcm jemput-jemput, cempedak goreng n mungkin juga pisang goreng (x nampak pun pisang semalam, tp mcm patut ada je kt gerai mcm tu kn hehe---educated guess la konon).
Bau cempedak goreng mmg sangat menggoda...terus terasa mcm ade tarikan magnet ke gerai tu. Lagipun x ramai sangat dah orang sebab masa tu da lewat, so pegilah beli.
Sampai kt meja gerai tu, ada 2 talam yang besar. Satu ngan label 4 biji rm2.00 (yang dalam talam ni saiz besar skit) dan satu lagi rm 2.00 5 biji (saiznya secara relatif lebih kecil).
Tanpa berfikir panjang order, "Bang, saya nak yang besar ni rm 2.00."
Dapat la 4 biji. Happy gila! Hahahahahahaha
Malam tu masa berbuka makan la sebiji...pastu hairan, apsal cempedak ni isi die sangat tebal? Pastu terfikir yang, wah, bagusnya isi die tebal, sangat berbaloi!
Kak Liza n Lili pun makan, tapi xde ape2 komen pun.
Then masa sahur makan la sebiji yang last...tiba2 terfikir lagi..apsal la isi cempedak ni macam tebal n lain skit. Pastu mula la belek-belek n perhatikan struktur kuih yang sedang dimakan (saintis la katakan...huhuhu). Tiba- tiba tergelak besar, Lili pun terkejut. Ya Allah, rupanya bukan cempedak, tapi nangka! Wakakaka cempedak sudah menjadi nangka! Or lebih kepada nangka disangka cempedak?
Boleh tak, lansung x sedar yang dari semalam tu memang makan nangka, boleh plak hairan2 sendiri.
Memang lansung x perasan, ye la, bau goreng semalam cempedak (suspek utama: yang saiz kecik 5 rm2.00 tu!) tapi terbeli nangka plak.
Itu la, kadang2 apa yang kita nak, kita tak dapat.
Semalam makan nangka tu, sedap aje. Memang tip top xde masalah.
Jadi, kadang2 kita dapat benda bukan lah yang seperti kita minta, tapi mungkin itu lebih baik untuk kita.
Kalau x belek, mmg xkan perasan sebab rasanya sedap juga. Bukan cempedak je yang sedap.
Oleh sebab itu, janganlah asyik bertanya: "kenapa aku x dapat yang itu?"
Kena yakin pada Allah, pastilah apa yang kita dapat sekarang adalah yang sebenar- benarnya takdir kita. Diberi-Nya perkara2 yang akan membawa kita lebih dekat padaNya. Apa yang terbaik untuk kita bukanlah semuanya kesenangan, lagipun, kalau tidak diuji, mana kita tau nilai kita sebenarnya?
Sekarang ni, memang senang untuk mempersoalkan banyak perkara, tapi apa gunanya? Akhirnya apa yang ada padaku memang nangka, selamanya tidak akan jadi cempedak. Buang ke tanah pun, kalau tumbuh jadi pokok nangka. Takkan nyer die mutate jadi pokok cempedak pulak.
Apa- apa hal pun, sangat happy dengan nangka tu, xpe la x dapat cempedak pun. Maybe next time ;)

No comments: